Telèfon: 973 31 22 04   |   E-mail: c5006781@xtec.cat

Competència digital

La competència digital és una habilitat clau per a l’alumnat i el professorat avui en dia. Aquesta competència implica la capacitat d’utilitzar les tecnologies digitals per a resoldre problemes, comunicar-se i treballar de forma eficaç i eficient en diferents contextos.

Per a l’alumnat, la competència digital implica ser capaç de cercar i aprofitar les fonts d’informació en línia, crear contingut digital, treballar col·laborativament en línia i protegir la privacitat i la seguretat en línia. Això els permetrà desenvolupar les habilitats necessàries per a l’èxit en l’educació, la carrera i la vida quotidiana.

Per al professorat, la competència digital implica ser capaç de fer servir les tecnologies digitals per a enriquir la seva pràctica docent, dissenyar i impartir classes en línia, avaluar l’aprenentatge digital, i adaptar-se a les noves tecnologies i als canvis en el context educatiu. Això els permetrà millorar la seva eficiència i efectivitat en l’ensenyament, així com ser més competents i adaptats en un món cada vegada més digital.

A continuació es detallen els aspectes principals de la competència digital relacionats amb docents i alumnat.

Competència digital alumnat (CDA)

Durant el desenvolupament de l’Estratègia Digital de Centre es va treballar en la planificació de la competència digital de l’alumnat. Es van seguir les següents fases:

  1. Identificar les activitats de l’àmbit digital que ja s’estaven duent a terme al centre i classificar-les segons les àrees de la competència digital segons el decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica
  2. Seleccionar aquelles activitats més adequades i variades que siguin útils per desenvolupar la competència digital de l’alumnat i programar-ne de noves de tal manera que es treballin totes les àrees previstes en el nou decret sobre l’ordenació de l’educació bàsica. 
  3. Establir els criteris amb què s’avaluarà la competència digital per cada nivell educatiu
  4. Organitzar l’avaluació de la CDA: Establir el pla d’avaluació que inclou les activitats d’avaluació i els instruments d’avaluació que es faran servir per a avaluar l’alumnat.

Competència digital docent (CDD)

L’adquisició de la competència digital per part del professorat és crucial per a garantir una educació efectiva i adaptada als temps actuals. Els docents del centre treballen diferents estratègies per desenvolupar aquesta competència:

  1. Formació. S’ha realitzat una formació a escala de centre (FIC) per desenvolupar l’estratègia digital i posar en comú metodologies i bones pràctiques en relació en la utilització d’eines digitals a l’aula. Aquesta formació ens ha servit per acreditar la competència digital bàsica que estableix el Marc europeu “DigicompEdu“. El centre també vetlla per tal que cada any s’oferti una formació en l’àmbit digital adreçada al claustre. En aquesta formació es basa en una detecció de necessitats que es programa anualment a principi de curs.
  2. Col·laboració entre companys: Els docents col·laboren entre companys per a compartir les seves experiències i coneixements en l’ús de les tecnologies digitals en l’ensenyament. Això es vehicula a través de sessions de coformació que es duen a terme al llarg del curs. S’han creat espais digitals per compartir recursos i experiències entre docents. A l’espai web del centre trobem tutorials i un recull de recursos per al professorat Recursos per a professors.
  3. Incorporació gradual de tecnologies digitals: El claustre incorpora gradualment les tecnologies digitals en les seves pràctiques d’ensenyament. Això inclou l’ús de l’EVA (Moodle i Classroom), la creació de materials educatius digitals.
  4. Participació en xarxes professionals: Es difon la possibilitat de participar en xarxes professionals en línia per a connectar-se amb altres professionals de l’educació i compartir recursos i experiències. Existeixen seminaris, grups de treball i jornades d’intercanvi d’experiències en el marc de pla de digitalització de Catalunya.
  5. Autoaprenentatge: El professorat també pot aprendre per si mateix utilitzant recursos en línia que ofereix el departament d’ensenyament (itineraris d’autoaprenentatge) així com formar-se mitjançant altres recursos en línia. A més el professorat es forma digitalment mitjançant cursos de formació online i kudis.

Durant el curs 21/22 es va participar com a centre pilot en el PEDC. En aquest sentit es va dur a terme una formació a tot el claustre (FIC) amb una doble finalitat: contribuir en el desenvolupament de l’EDC de centre i adquirir la competència digital docent.

Durant el curs 22/23 es va complementar aquesta formació inicial per tal que s’assolissin els requisits contemplats en el decret per acreditar la competència digital docent (CDD) en el seu nivell més bàsic.